De juiste bedrijfscultuur als preventie

Medewerkers geconnecteerd houden aan je organisatie voorkomt burn-outs en bore-outs. Dat vindt Peter s’Jongers, CEO van Protime. De bedrijfscultuur speelt daarbij een belangrijke rol.

Mensen verlies je als ze niet langer geconnecteerd zijn, is de stelling van Peter s’Jongers: “Ik ben noch dokter, noch specialist in de materie, maar geconnecteerd blijven betekent voor mij dat je in een flow zit waarbij je werk meer energie opbrengt dan dat het kost. Bij wie dat omgekeerd is, loert een ziektebeeld om de hoek."

"Ik ga ervan uit dat elke mens een ondernemer is. Dat betekent voor mij dat mensen graag initiatief nemen en daar op korte termijn de resultaten van willen zien. Ze moeten weten waarom ze iets doen. Zolang dat in orde is, zitten ze in de flow. Mensen moeten een doel hebben en weten waarom ze hun taken uitvoeren.”

"Mensen moeten een doel hebben en weten waarom ze hun taken uitvoeren."

Leiders

Voor de CEO begint alles bij de leidinggevende. Die moet voor zijn team de korte- en langetermijndoelstellingen formuleren en toelichten aan zijn medewerkers. Hij moet uitleggen waarom de dingen dienen te gebeuren en daarbij de mensen toelaten initiatief te nemen. Hij licht toe: “Ik werk met teams. Elk team heeft zijn eigen missie en zijn eigen doelstellingen. Dat betekent dat elk team moet weten waarom het er is. Welke is de belofte aan mijn interne en externe klant? Iedereen die het antwoord op deze vragen kent, weet waarom hij ’s morgens uit zijn bed komt. Dat teamlid heeft een doel. Binnen dat kader dient de leider af te spreken met zijn leden: wat kunnen zij doen om aan dat doel bij te dragen? Welke initiatieven kunnen zij nemen die passen bij hun talenten en passies?”

Peter s’Jongers vergelijkt de opdracht van de leiding graag met die van een sportcoach: “Ook die heeft korte- en langetermijndoelstellingen. Een coach werkt op korte termijn naar de volgende match. Kampioen spelen is de lange termijn. Die coach spreekt zijn spelers voor elke match aan. Zo hoort het ook in een bedrijf. Een jaarlijks evaluatiegesprek is dode letter. De betrokkenen denken er een week vooraf aan en gaan kijken wat in het HR-systeem staat om te bepalen wat ze gaan zeggen. Dat werkt niet. Je ziet in veel bedrijven dat daar de zaken mislopen. Er is te weinig communicatie tussen chef en medewerker. Mensen zien door het bos de bomen niet meer of weten niet meer waarom ze nog komen werken. Het eerste leidt tot burn-out, het tweede tot bore-out.”