Met vertrouwen en respect de toekomst tegemoet

Uit de inspiratienota ‘De Jonge Ondernemer in beeld’ van Jochanan Eynikel blijkt dat steeds meer jonge ondernemers vrouwen zijn. Niet zelden zijn ze erg maatschappelijk gemotiveerd. Ze stellen personeel tewerk en dromen voorzichtig van groei en stijgende omzet. Voor Charlotte Pollet kan dat alvast kloppen.


“Het kan een cliché lijken,” zo zegt Charlotte Pollet, “maar ondernemen heeft er bij mij altijd wat ingezeten. Als tiener wilde ik een eigen zaak, al hebben mijn ouders me nooit in die richting geduwd. Toen vader en moeder vijf jaar geleden nadachten over hun toekomst en de vraag kwam of ik een overname zag zitten, heb ik toch goed moeten nadenken. Na rijp beraad beslisten mijn echtgenoot en ik op de kar te springen.”

Familiebedrijf overnemen

Een familiebedrijf overnemen lijkt soms gemakkelijker dan het is. Charlotte Pollet ondervindt het dagelijks aan den lijve: “Je moet weten waar je naartoe wil. Je zit samen op een trein en je mensen moeten weten welke richting die uitgaat. Bij de overgang van mijn ouders naar ons stelde zich natuurlijk de vraag welke richting de trein nu uit zou gaan."

"Ook bij de medewerkers zorgde dit voor vragen en onzekerheid. Daarom hebben we recent onze missie en visie voor de komende jaren scherpgesteld en duidelijk gecommuniceerd aan het team. We hebben het rustig opgebouwd. Een jaar dubbel lopen, een tweede jaar mee beslissen en dan stilaan overnemen was ons plan. Dat is nu voorbij. We hebben het geluk gehad dat mijn ouders het ondanks hun betrokkenheid goed konden loslaten.”

“Check je goede ideeën extern en zorg ervoor dat je niet op een eiland zit met je organisatie.”

Toch stap je als nieuwkomer naar een ‘workforce’ die veelal ouder is dan jijzelf en vol vragen zit over de toekomst. Charlotte Pollet: “We merkten dat we goede medewerkers hebben, die ons meteen vertrouwden. Dat we zelf hebben meegedraaid in het bedrijf zal daar wel toe bijdragen. Maar we winnen ook heel veel advies bij hen in. We erkennen hen in hun ervaring.

Aan beginners zou ik aanraden om, naast intern advies, ook extern advies in te winnen. Check je goede ideeën extern af en zorg ervoor dat je niet op een eiland zit met je organisatie.”