Jonge ondernemers vinden elkaar bij ETION

Fotograaf
Dries Decorte

Bedrijfsleiders worden ouder en laten hun bedrijf over. Dankzij een jongerenwerking laat West-Vlaanderen jonge opvolgers snel de weg vinden naar ETION. Tegelijk krijgen jonge ondernemers die zich soms wat verloren voelden op grotere activiteiten, een aantal alternatieven. Oost-Vlaanderen sloeg dezelfde weg in.

Met de jongerenwerking in Oost-Vlaanderen mikt ETION op ondernemers en beslissingsnemers tot pakweg veertig jaar. Het wil de drempel laag houden, weet voorzitter Dennis Houthoofd. De stichter van horsum kende de jongerenwerking van bij de West-Vlaamse buren: “Jonge ondernemers komen er een viertal keer per jaar samen in een informeel kader. Tijdens toegankelijke events met een veertigtal deelnemers leren deelnemers elkaar beter kennen. Dat verlaagt meteen ook de drempel om naar andere events van ETION te gaan. Toen ik naar Gent verhuisde, bleek de jongerenwerking daar niet te bestaan. Samen met ETION en een aantal gelijkgezinden besloten we daar iets aan te doen.”

“Mensen sluiten zich aan omdat we een warme familie zijn en omdat de onderwerpen hen aanspreken.” (Joost De Brauwer)

De bal ging aan het rollen en in oktober 2017 werd de kick-off gegeven van de jongerenwerking in de naburige provincie. Het werd een event in samenwerking met de West-Vlaamse leden van uittredend voorzitter Joost De Brauwer. De zaakvoerder van Formail werd opgevolgd door Brecht Deketele van Ernst & Young. De Brauwer: “In de West-Vlaamse kringen ben je twee jaar voorzitter. Bij de jongeren is dat maar één jaar om de dynamiek in het bestuur te houden. We kunnen terugblikken op een succesvolle jongerenwerking. Dat komt omdat we erin slagen activiteiten te organiseren die nauw bij hun leefwereld aansluiten. De juiste topics met boeiende sprekers trekken telkens een geboeid publiek aan.”

Informeel

Met het bestuur streefde De Brauwer ernaar gelijkgestemde jongeren elkaar te laten ontmoeten. Na het volgen van de activiteit kunnen ze onbeperkt netwerken: “We dachten aan actuele topics als trendwatching en digital detox. Binnenkort gaan we op bezoek bij Goose. Starter of niet, iedereen heeft er wat aan. Jonge professionals leren er elkaar kennen en trekken nadien samen naar de andere ETION-activiteiten. Het werd voor ons een laagdrempelige manier van rekruteren. Mensen sluiten zich aan omdat we een warme familie zijn, maar eveneens omdat de onderwerpen hen aanspreken. Lezen en de actualiteit volgen is vaak onvoldoende voor wie in het isolement van zijn onderneming zit.”

“Ik wil mee helpen bouwen aan het welzijn van bedrijfsleiders en aan dat van hun medewerkers.” (Dennis Houthoofd)

Ondertussen kan Dennis Houthoofd ook in zijn nieuwe habitat met tevredenheid op de eerste events terugkijken: “Het nieuwe bestuur stelde statuten op en trok van leer. Onze eerste activiteiten leverden positieve feedback op. Het ging onder andere over employer branding. We willen jaarlijks een vijftal informele events organiseren. Die zullen alle draaien rond ondernemerschap. Mogelijkheden zijn start-ups, het aantrekken van werknemers, welzijn en gezondheid. We willen wel het aanbod diversifiëren. Ook de locatie is van belang. We proberen samen te komen in een bedrijfsruimte of een plaats waar mensen anders de kans niet toe krijgen. Creatief zijn is hier de boodschap.”