“De continuïteit van het bedrijf is mijn absolute prioriteit"

Fotograaf
Jan Locus

Sinds begin dit jaar heeft Marc Van den Broeck de operationele leiding van zijn transportbedrijf Trafuco overgelaten aan de kersverse CEO Serge De Wolf. Als hoofdaandeelhouder blijft hij wel nog nadrukkelijk aanwezig op het hoofd-kwartier in Schelle. Enkele jaren geleden verkocht Marc Van den Broeck een minderheidsparticipatie aan private-equityspeler Down 2 Earth Capital. “Wat de toekomst betreft, zijn er nog verschillende opties. De continuïteit van het bedrijf is echter mijn absolute prioriteit.”

“In de toekomst is er een belangrijke rol weggelegd voor zowel het water als het spoor, alleen blijft het probleem van de eerste en de laatste mijl.”

Na een opleiding boekhouding en economie ging de pas afgestudeerde Marc Van den Broeck in 1980 aan de slag bij een bank, waar hij kredietonderzoek deed. Drie jaar later begon de aannemerszoon te werken voor de mazouthandel NV Coppens en de daarbij behorende transporteur Trafuco (Transport Fuel Coppens). Als financieel-administratief verantwoordelijke was hij de drijvende kracht achter de snelle expansie van het bedrijf. In nauwelijks negen jaar tijd groeide de vloot van 9 tot 43 vrachtwagens. In 1992 nam Marc Van den Broeck de bedrijven van Staf Coppens over na een management buy-out.

ETION: De operatie was het sein om het gaspedaal nog wat dieper in te duwen...
Marc Van den Broeck: “Door een combinatie van organische groei en enkele gerichte acquisities ging de expansie voort. We maakten vooral gebruik van opportuniteiten voor de horizontale en verticale integratie van het bedrijf. Bij elke acquisitie keken we in de eerste plaats naar het potentieel van de overnameprooi. De belangrijkste criteria waren synergie en schaalvergroting. Op die manier is Trafuco uitgegroeid tot een gediversifieerde logistieke onestopshop met naast allerlei transportoplossingen, nog een waaier aan andere diensten zoals technische ondersteuning, carrosserie, opleiding, planning en douaneformaliteiten. Onze klanten weten die veelzijdigheid te waarderen want bijna iedereen komt bij ons voor meerdere diensten aankloppen.”

ETION: De Belgische wegvervoerders hebben het vandaag allesbehalve gemakkelijk want ze moeten omgaan met tal van uitdagingen en onzekerheden zoals flinterdunne marges, oneerlijke concurrentie, de fileproblematiek, een dreigende ban op dieselmotoren...
Marc Van den Broeck: “In de transportsector zijn we afhankelijk van heel wat externe omgevingsfactoren en dat maakt ondernemen voor ons extra lastig, maar tegelijk ook extra boeiend. Het is echter jammer dat er geen level playing field is. De spelregels zijn niet overal dezelfde en dat zorgt voor oneerlijke concurrentie binnen Europa. Tien jaar geleden zijn het gros van de Belgische transporteurs door hun klanten verplicht geweest om uit te vlaggen naar goedkopere landen. Er was een specifieke wetgeving, maar als de overheid niet controleert, laat staan dat de overtreders gepenaliseerd worden, dan krijg je chaos. Gelukkig zijn we actief in een specifieke niche waardoor we het hoofd boven water konden houden zonder te moeten uitvlaggen.”