fragiele wereldbol in het groen met erop het letterwoord CSRD en omringd door de Europese sterren

Après-midi: Duurzaamheidsrapporting, CSRD in de praktijk

Krijg via boeiende praktijkvoorbeelden van Arvesta, ETAP en Orakel inzicht in de betekenis en reikwijdte van CSRD voor jouw onderneming.

Après-midi: Duurzaamheidsrapporting, CSRD in de praktijk

Info

De letterwoorden waarmee ondernemingen in het kader van de klimaattransitie om de oren worden geslagen, zijn niet meer te begrijpen. Bovendien is de timing van de impact verschillend naargelang de omvang van de onderneming. Dat veroorzaakt verwarring en een vals gevoel van veiligheid. Grote en beursgenoteerde bedrijven - die in 2025 al moeten rapporteren over boekjaar 2024 - zullen immers ook hun toeleveranciers mee in het bad moeten trekken. De impact van de ‘Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)’ reikt dan ook veel verder dan de grote ondernemingen alleen.

Tijdens deze sessie krijg je op basis van enkele praktijkvoorbeelden inzicht in de betekenis en reikwijdte van CSRD voor jouw onderneming. We starten met het wettelijk kader en de technische vereisten waaraan de duurzaamheidsrapportering moet voldoen. We hebben hiervoor Hans Buysse van EFRAG uitgenodigd.

EFRAG is de organisatie die in opdracht van de Europese Commissie, samen met stakeholders standaarden heeft ontwikkeld om te rapporteren over duurzaamheid, sociale aspecten en bestuur. Deze standaarden worden ESRS genoemd, European Sustainability Reporting Standards.

Getuigenissen van Orakel, ETAP en Arvesta geven vervolgens aan hoe deze ondernemingen zich hebben geconformeerd aan deze nieuwe regelgeving. Hoe hebben zij de zogenaamde dubbele materialiteit in de praktijk gebracht? In welke mate hebben zij hun strategie moeten aanpassen en wat waren de gevolgen voor de (kmo-)leveranciers met wie ze samenwerken?

We ronden deze namiddag af met een panelgesprek onder leiding van Geert Janssens waarin de deelnemers en experten hun ervaringen met elkaar delen. Wat staat er hen de komende jaren nog te doen? En bij uitbreiding, waarmee moet jij rekening houden?

Programma
16:00 uur onthaal
16:30 uur inleiding
17:00 uur toelichting praktijkcases
18:00 uur panelgesprek
18:30 uur netwerking met buffet
20:00 uur einde
Waar
het ETION-gebouw, Wilrijk

Sneeuwbeslaan 20
2610 Wilrijk

Wanneer
-
Praktisch
Prijs
€ 125 (excl. btw)
Kosteloos annuleren
4 werkdagen
Contact
Ilse Lanzilotta

Ilse Lanzillotta

03 829 25 25
Partner(s)
Spreker(s)

Hans Buysse

managing partner
Clairfield Belgium

Hans Buysse is master in de  toegepaste economie, gespecialiseerd in financiën en heeft ook een masterdiploma in management en een diploma in belastingen. Hij is een Certified European Financial Analyst (FSA-geaccrediteerd). Hij begon zijn carrière aan KU Leuven, stapte over naar de Generale Bank, was mede-oprichter van de afdeling bedrijfsfinanciering bij Deloitte & Touche België, partner in bedrijfsfinanciering voor KPMG en hoofd M&A voor België bij NIBC Bank. Hans is voorzitter van de Belgische Vereniging van Financiële Analisten, voorzitter van de raad van bestuur van de EFRAG en lid van het Executive Management Committee van EFFAS.

Dominiek Plancke

CEO
ETAP Lighting

Dominiek Plancke is sinds eind 2019 CEO van ETAP Lighting International, waar hij samen met de 275 medewerkers het bedrijf door een transformatie loodst met als ambitie de trendsetter in circulaire verlichting te zijn.

An Dries

HR & CSR Manager
Orakel Group

An behaalde een bachelor in bedrijfscommunicatie. Na een voortgezette opleiding in internationale communicatie kwam ze bij Orakel terecht als een manusje-van-alles voor de uitbouw van de export en communicatie. Na een tussenstop als hr-projectontwikkelaar in de social-profitsector keerde ze terug naar Orakel voor de thema's die haar het nauwst aan het hart liggen: een inclusief hr- en duurzaamheidsbeleid omzetten in de praktijk. 

Stéphanie Deleul

Communications & Sustainability Manager
Arvesta

Stéphanie behaalde een master in vertalen Frans & Engels aan de Hogeschool-Universiteit Brussel (1999). Voordat ze bij Arvesta kwam, richtte ze in 2011 haar eigen communicatiebureau Bloom Communication op. Ruim 6 jaar werkte ze als allround communicatiespecialist aan diverse interne en externe communicatieprojecten. Daarvoor was Stéphanie 10 jaar senior consultant bij Interel België, waar ze een stevige ervaring opdeed in corporate-, merk- en crisiscommunicatie.

Geert Janssens

hoofdeconoom - expert participatief ondernemen
ETION

Geert Janssens (1968) publiceert rond macro-economische onderwerpen en bedrijfseconomische vraagstukken. Hij is een kritisch denker over o.a. digitalisering en duurzaamheid. Als expert en pleitbezorger van participatief ondernemen helpt hij ondernemingen op weg naar hedendaagse businessmodellen gebaseerd op gedeeld leiderschap. Daarnaast is hij bestuurder in de non-profit. Hij is auteur van de boeken Waardevol werkloos, De muizenval, De bewuste belegger en Iedereen eigenaar.