Roland Vanhoegaerden

Bij Beneo-Remy gaat duurzaamheid verder dan milieu-inspanningen

Als onderdeel van de Südzucker Groep zet Beneo-Remy rijstvariëteiten om in zetmelen en goed verteerbare eiwitten voor diverse toepassingen, van gezonde snacks tot babyvoeding. Deze plantaardige ingrediënten verbeteren de nutritionele en technische eigenschappen van een breed gamma aan producten, met behoud of zelfs verbetering van smaak of textuur. Het bedrijf telt in België tweehonderd medewerkers en bedient de markt in meer dan tachtig landen.

We hebben ook aandacht voor het welzijn van de medewerkers en de leefomstandigheden van de rijstboeren.

ETION: Wanneer start het verhaal van Beneo-Remy?

Roland Vanhoegaerden: “Alles begint in 1856 met een watermolen aan de Dijle. Daarrond bouwde Eduard Remy een gebouwencomplex dat tijdens het interbellum de grootste stijfselfabriek van West-Europa werd. De blauwe doosjes met stijfsel werden vooral in wasserijen gebruikt. Het bedrijf groeide uit tot tweeduizend medewerkers en stuwde de ontwikkeling van Wijgmaal. Eduard Remy richtte een school op, een ziekenhuis, een strijkatelier voor de vrouwen van de werknemers en een casino. In de loop van de twintigste eeuw kwam het bedrijf in verschillende handen, waaronder deegwarenproducent Anco. In die periode werden er ook andere producten ontwikkeld dan rijst, bijvoorbeeld op basis van tarwe. Begin jaren ’90 waren moeilijk. Het bedrijf ging bijna failliet tot een Duitse investeringsmaatschappij het overnam en investeerde in een nieuwe rijstzetmeellijn. Toen begonnen de activiteiten weer op te flakkeren. In 2001 werd het bedrijf overgenomen door Tiense Suiker, dat toen zelf ook al onderdeel was van Südzucker. In 2008 werd Beneo-Remy ondergebracht in de pas opgerichte businessgroep Beneo binnen Südzucker.”

ETION: Sedert zetten jullie volop in op rijstzetmeel voor voeding en farmaceutische producten?

Roland Vanhoegaerden: “De keuze voor rijst is bijna honderdzeventig jaar geleden gemaakt en wij blijven geloven in de kracht van rijstingrediënten. Rijstzetmeel onderscheidt zich van ander zetmeel door de zuiverheid, witte kleur en neutraliteit in geur en smaak. Het is ook zuiverder, want het bevat geen contaminanten zoals allergenen.

We gebruiken ons zetmeel nog altijd voor technische toepassingen, zoals stijfsel voor tafellakens in restaurants, maar dat is een kleine markt. Onze strategie is vooral gericht op gezonde nutritionele voeding. De grootste toepassing is voor convenience food, zoals klaargemaakte maaltijden, sauzen en soepen waar de zetmelen vooral voor de textuur zorgen. We leveren ons product aan wereldmarktleiders in de voeding. Ons rijstzetmeel zit bijvoorbeeld in ‘Tic Tac’-snoepjes om een wit, glanzend en gladder oppervlak te bekomen. Yoghurt krijgt door de rijstzetmeel een betere textuur en mondgevoel. Onze strategische keuzes passen ook bij de voedingtrends van de voorbije jaren. Elk jaar doen we een brede marktstudie om te zien wat consumenten belangrijk vinden. Zo weten we dat consumenten de labels in detail lezen: wat zit erin en vooral wat zit er niet in? Onze producten passen daar goed bij. Wij kopen uitsluitend in landen waar gmo-teelten (genetisch gemodificeerd organisme, red.) niet toegestaan zijn. Onze producten volgen volledig de trend van clean label (zonder additieven) en allergeenvrij.”

Lees onderaan deze pagina het volledige artikel in het maartnummer van Ondernemen.

 
ETION Productietour

In februari was ETION te gast bij Beneo-Remy in het kader van de ETION Productietour. Tijdens deze tour krijg je een exclusieve blik achter de schermen bij succesvolle maakbedrijven met een markant verhaal. Samen met een kleine groep eindbeslissers, productieverantwoordelijken, plant managers & COO’s maak je, in een informele sfeer, kennis met het bedrijf en wissel je ideeën uit met peers uit andere sectoren. Deze tour houdt nog halt bij: Den Berk Délice: grootste kerstomaatjesteler van het land (10/09, Rijkevorsel) en Anglo Belgian Corporation: marktleider in dieselmotoren (10/10, Gent).