Leiderschap

Geen enkele verandering is ooit tot stand gekomen zonder leiderschap. Hetzij aan de top, hetzij aan de basis. Leiderschap is immers de kunst om mensen in beweging te zetten in de richting van een gezamenlijk doel. Een doel is steeds een gewenste verandering in de toekomst: een nieuw product, meer tevreden klanten, meer omzet, minder kosten, een andere bedrijfscultuur...

Aan de ene kant vraagt leiderschap dus de vaardigheid om een visie op de toekomst te ontwikkelen en over te brengen. Aan de andere kant vraagt leiderschap de vaardigheid om mensen voor dat doel te kunnen enthousiasmeren of motiveren. Beide kwaliteiten huizen niet altijd in dezelfde persoon. Bovendien zitten mensen met deze kwaliteiten niet noodzakelijk aan de top. Leiderschap is een attitude die je overal in organisaties, en daarbuiten, kan vinden.

In zijn missie om waardengedreven ondernemerschap te promoten, ontwikkelt ETION daarom onderzoek en activiteiten die organisaties helpen in hun leiderschapsontwikkeling. Van zelfleiderschap door persoonlijke groei tot het leiden van zelfsturende teams. We vertrekken daarbij steeds van een mensgerichte aanpak. Want organisaties veranderen niet, mensen veranderen.

Dankzij de integratie van de bestaande producten en concepten van LEAD-IN (2018) vormt leiderschap een nieuwe kernthema bij ETION. Binnen de denktank van ETION wordt dit thema nu verder uitgebouwd en ook in het activiteitenaanbod krijgt leiderschap een centrale plaats naast de andere kernthema’s.

Zo ontwikkelden we nieuwe workshops 'Zelfinzicht voor leiders' en 'Harmonius leiderschap', is er de jaarlijkse uitreiking van de ETION-Leadership Award en leggen in ons Sparring Partner-programma extra nadruk op het thema leiderschap. Om te zien waar en wanneer deze evenementen plaats vinden, kan je terecht op ons activiteitenoverzicht of kan u contact opnemen met matthias.van.overtveldt@etion.be.

Doe ook een beroep op onze experts voor een In Company-sessie.

Jeroen Lemaire: “Corona gaf de digitale transformatie een sterke impuls”

Al in 2010 zag Jeroen Lemaire dat de smartphone het apparaat van de toekomst zou worden. Samen met Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere begon hij met de ontwikkeling en de bouw van mobiele apps waarvoor ze In The Pocket oprichtten. In de schoot van dat Gentse bedrijf ontwikkelde zich ook het nevenproject Showpad, een iPad-applicatie voor verkopers.

Ben Vandenberghe (Skyline Communications) over groei en innovatie

Geheel op eigen kracht is familiebedrijf Skyline Communications uitgegroeid tot een wereldspeler in zijn specifieke niche. Volgens huidig CEO Ben Vandenberghe vormt het vinden van de juiste profielen de belangrijkste rem op de groei. Hij roept de overheid dan ook op om een meer realistische koers te varen voor het aantrekken van buitenlandse werknemers en vooral om in ons onderwijs meer aandacht te hebben voor programmeren.

Jean-Marc Vandoorne (Biobest): Drieëndertig jaren van groei

De groeicijfers van Biobest zijn indrukwekkend: van 26 miljoen euro in 2009 naar 95 miljoen euro in 2018. Het bedrijf uit Westerlo dat zich specialiseert in de productie van hommels voor bestuiving en van nuttige insecten voor gewasbescherming, behoort tot de absolute wereldtop. Grootste prioriteit voor CEO Jean-Marc Vandoorne is de organisatie mee te laten evolueren met de razendsnelle groei.