Pieterjan Bouten (Showpad): “Plezier blijft de belangrijkste drijfveer”

Auteur: 
Jo Cobbaut

Pieterjan Bouten (37) van Showpad stelt zich aan het ETION-gezelschap in Sint-Martens-Latem voor als een getrouwde man en trotse papa van Jeanne (4) en Jef (2,5). Dat lijkt niet relevant voor de CEO van een succesrijke scale-up. Maar tijdens zijn talk blijkt dat het hem typeert als mens, als ondernemer en zelfs als CEO.

Een paar jaar werken in pak en das voor een internationale consultant en een grote bank waren leerrijk, maar Pieterjan Bouten vreesde toen al voor de ‘Gouden Kooi’. Bovendien zag hij fenomenen als Facebook groeien en dat fascineerde hem mateloos. Zo kwam hij bij het Vlaamse Netlog terecht. “Ik moet zowat de 13de werknemer geweest zijn. Ik leerde er Louis (Jonckheere; latere medestichter van Showpad) kennen. We hebben ons daar geamuseerd en veel geleerd. Ik kon een team uitbouwen als 24-jarige, onderhandelen met de CEO van Mobistar…”

“We schrikken er niet voor terug dat mensen ons leren kennen zoals we zijn, ook als ze dan misschien een minder kantje van ons leren kennen.”

Maar hij wilde zelf dingen doen en dat gevoel had ook Louis Jonckheere. Het duo zag wel iets in het toen opkomende fenomeen smartphones en ‘mobiel’. “We kenden ondertussen ontwikkelaars en begonnen In The Pocket, een ontwikkelaar van apps voor diensten op mobiel. Louis, Jeroen (Lemaire, CEO van In The Pocket) en ik namen ontslag bij Netlog en begonnen in mijn keuken. Nadien verhuisden we ons ‘kantoor’ naar het appartement van Louis. Op de duur zaten er acht mensen in zijn woonkamer. We begonnen zonder klanten, geld, of ontwikkelaars… Met 6000 euro startkapitaal, maar geen 12.000 euro om het kapitaal te volstorten. Dat dwong ons om meteen commercieel te denken, iets wat ontwikkelaars minder ligt. Louis en ik deelden meer dan een jaar een VW Golf. Wie op zondagochtend eerst wakker was, had die dag een auto.”

Lees het volledige artikel in Ondernemen, december 2018 [PDF, 5 blz., 690 kB].

Thema: