Peter Perquy over employer branding | Etion

Peter Perquy over employer branding

Auteur: 
Jo Cobbaut

De talentschaarste is inmiddels voor elk bedrijf een prioriteit. Vooruitziende organisaties bouwen dan ook aan een werkgeversmerk. De ETION-jongeren vroegen Peter Perquy hoe zijn bedrijf Duror anticipeert op talentbehoeften. Het is een som van vele kleine accenten die alle aansluiten bij het familiale karakter, zo blijkt.

Vooruitziende bedrijven wachten vandaag niet meer tot ze met een vacature zitten, maar werken aan een werkgeversimago. Zo krijgen ze voldoende talent dat zich als het ware spontaan aanmeldt.

"Het team maken we nooit ondergeschikt aan een individu, zelfs niet voor individuen met uitzonderlijke skills."

Bij Duror, het modebedrijf achter ‘casual chic’ modemerken Terre Bleu en Gigue, gaat het alvast wat discreter dan bij dat andere modebedrijf, met name JBC. Dat laatste ving in april jl. heel wat media-aandacht toen het van ‘Buitenspeeldag’ (op 18 april) een “belangrijke feestdag” maakte. “Kinderen zijn koning bij JBC”, zo communiceerde de Belgische kledingretailer. Hij sloot dan ook op de bewuste 18de april vanaf 12 uur al zijn winkels en gaf elke medewerker een extra halve dag vakantie. “Ons medewerkersbestand telt veel (jonge) ouders. Klant is koning, en bij JBC is dat het kind”, zo schreef CEO Bart Claes.

“Goed gezien”, zo glimlacht Peter Perquy, commercieel directeur bij modebedrijf Duror: “JBC zet sterk in op kinderen, dus het plaatje klopt. Wat JBC hier doet, is een vorm van imagoversterking bij potentiële werknemers.”

Goed werkgeverschap

Maar het imago is één aspect. “Je moet ook en vooral een goede werkgever zijn”, zo bedenkt Peter Perquy. “Je moet mensen niet alleen correct vergoeden, maar ook kansen geven om te groeien, hen uitdagen zelfs, de juiste sfeer creëren.”

Duror werkt daaraan zonder dat overigens te formaliseren. In een modebedrijf zijn creativiteit en talent cruciaal. Peter Perquy: “Zowel mijn vader (Dirk, de huidige CEO) als zijn vader waren altijd al doordrongen van het belang van goede mensen. Dus ja, we zijn proactief bezig met potentiële medewerkers en met het fideliseren van de mensen die er zijn.”