"Ondernemers moeten zichzelf heruitvinden"

Auteur: 
Jo Cobbaut

Ondernemers moeten via e-commerce niet gewoon herhalen wat ze eerder al deden. “Innoveren, nieuwe concepten brengen en inspelen op de succesvolle trends en marktplaatsen: dat is de oplossing”, meent Zhong Xu.

Zhong XU is medeoprichter en CEO van Deliverect. Deze Gentse start-up ontwikkelde software die de vele maaltijdbezorgingsplatformen – zoals Deliveroo en Ubereats – in één overzichtelijk geheel integreert en koppelt aan het keuken- en kassasysteem van restaurants. De wereld van Zhong Xu is er een van transformatie. Met Posios maakten hij en Jan Hollez in 2011 de eerste ipad-kassa van Europa. Die werd in 2014 overgenomen door Lightspeed, een Canadees bedrijf dat vandaag 2 miljard euro waard is op de beurs en zowat 1000 werknemers telt.

"Je kan als ondernemer beter inzetten op een succesvol platform dan op je eigen webshop of kanaal."

Integratie

De voorbije jaren zag Zhong Xu de markt veranderen. Hij hoorde overal dezelfde vraag terugkomen. Restaurateurs over de hele wereld vertelden hem dat ze verdronken in de vele leveringsplatformen en hun tablets: “Maar ik zag ook dat op twee jaar tijd de delivery-omzet van de betrokken restaurants evolueerde, van 10% naar 30% van hun totale omzet. De steeds belangrijker wordende volumes vroegen om geautomatiseerd beheer en opvolging. Een nice to have was een must geworden. Ik ben toen aan een systeem begonnen om al die kanalen te beheren.”