Onafhankelijke bestuurders houden bedrijf een spiegel voor

Auteur: 
Jo Cobbaut

Vreemde ogen zien meer. Dat argument gebruikt Jos Deslee onder meer om bedrijven te overtuigen om te professionaliseren. “Door je open te stellen en onafhankelijke bestuurders binnen te halen, bied je beter het hoofd aan crisissen”, zegt de gewezen topman van de textielgroep BekaertDeslee.


De huidige crisis is voor veel bedrijven ongekend terrein. Externe bestuurders brengen hun eigen ervaring mee van eerdere crisissituaties alsook beproefde recepten van andere bedrijven waar ze bestuurder zijn.

Hoewel het de evidentie lijkt dat vreemde ogen meer zien, is de typisch Vlaamse aard het grootste obstakel om te professionaliseren. “Het gaat tegen de cultuur in van Vlamingen, die alles binnenshuis willen houden”, zegt Jos Deslee. “Door hard te werken, koppig hun ding te doen en goed te luisteren naar hun klanten, hebben ze in het verleden al getoond dat ze het verschil kunnen maken. Maar dit is het moment om het anders aan te pakken en je open te stellen voor mensen in wie je vertrouwen hebt en die weten waarover het gaat.”

Weg met de oogkleppen

Jos Deslee verwijst naar zijn eigen historiek als topman van de fusie- en textielgroep BekaertDeslee. “Externe adviseurs waren heel belangrijk ten opzichte van de stille vennoten en de familie omdat ze de meningen opentrokken. De familie kende die mensen vooraf niet. Door neutraal hun mening te geven, waren ze heel waardevol. Dat is zeker het geval in een familiebedrijf, want je wordt uitgedaagd om alles objectief en met argumenten aan te tonen.”

“Ook al doet de bedrijfsleider nog zijn best om rond zich te kijken, hij heeft altijd oogkleppen op.”

Door onafhankelijke bestuurders toe te laten, beschikt het bedrijf over externe informatie die het anders niet zou krijgen. “Iedere bedrijfsleider is in zijn eigen cocon bezig, wat een groot nadeel is. En ook al doet hij nog zijn best om rond zich heen te kijken, hij heeft altijd oogkleppen op. De ervaring van externe bestuurders is goud waard, zeker in deze COVID-19-tijden, want ze bestoken je met heldere en verrijkende vragen.”

  • Lees het volledige artikel in het decembernummer van Ondernemen [PDF, 2 blz., 113 kB].