Nieuwe technologie: vergeet nooit de 'waarom'-vraag

Auteur: 
Jo Cobbaut

Bent u al dat gedoe rond robotisering en artificial intelligence ook wat moe? Marion Debruyne herkent het gevoel. Maar ze gelooft tegelijk dat het uiteindelijk wel ingrijpende gevolgen zal hebben.

Ze is een van de gastsprekers op het ETION Forum 2018, dat plaatsvindt op maandag 17 september in de Ghelamco Arena te Gent. Het forum focust dit jaar op de netwerkeconomie: uitdagingen en kansen voor traditionele organisaties en kmo’s.

"E-commerce is vandaag uiteindelijk toch enorm en heel wat spelers berouwen nu dat ze niet sneller gereageerd hebben."

Opgelet voor blinde euforie

Marion Debruyne is ingenieur, marketeer en academicus, maar ze typeert zichzelf liever als “geboeid door de strategische kant van innovatie en de innovatieve kant van strategie.”

Bij dat alles is ze ook “een vooruitgangsoptimist” en “een technologie-enthousiast”, maar de bedrijfsstrateeg in haar waarschuwt voor blinde euforie. Marion Debruyne: “Vergeet nooit de ‘waarom’-vraag te stellen. Misschien lijkt het antwoord een bepaalde technologie, maar vergeet niet te checken wat de vraag was. Welk probleem dat in de markt leeft, moest die technologie oplossen? Dat kan gaan over maatschappelijke issues, maar ook over klantbehoeften, of een interne bedrijfskwestie die je kan optimaliseren.”

Op welke van die drie dimensies de technologie ook inspeelt, die toets moet altijd goed gemaakt worden. Marion Debruynes basisfilosofie is dus uiteindelijk die van de marketeer en die kijkt van buiten naar binnen: “Denk voorbij de gadgets. Je ziet een aantal applicaties vanuit robotics en artificial intelligence, maar welk verschil zullen wij ermee maken?”