Nico Reeskens (Adecco): "Het verschil maak je met mensen"

Auteur: 
Jo Cobbaut

Enthousiaste gelovers in artificiële intelligente beweren dat intelligente algoritmen al beter profielen van werkzoekenden kunnen matchen met vacatures dan mensen. En via platformen vinden kandidaten en werkgevers elkaar ook nog eens zonder tussenpersonen. Dat moet de uitzendsector toch zorgen baren? “De menselijke factor wint des te meer aan belang”, zo reageert Nico Reeskens, country manager van The Adecco Group België.

Twee studies van Nederlandse banken schetsen los van elkaar een toekomstscenario waarin traditionele spelers uit de ‘flexbranche’, zoals uitzendbedrijven, sociale secretariaten en bemiddelaars, ernstige klappen kunnen krijgen. In de studie ‘Platformen kunnen arbeidsmarkt drastisch veranderen’ gaan ING-economen ervan uit dat je met AI zeer goed cv’s kunt screenen en die vervolgens kunt matchen met kandidaten. Een systeem met een slim algoritme (een set van instructies voor een machine) zou dat bovendien beter doen dan menselijke recruiters, want die oordelen vaak op basis van (onbewuste) selectiecriteria die heel moeilijk te onderdrukken zijn. Op die manier kunnen online spelers zoals vacaturewebsites, online uitzendbureaus en sociale netwerken het werk een stuk goedkoper doen. En beter.

Platformiseren

Vooral de kerntaken van selectie en loonadministratie “zijn eenvoudig te platformiseren. Veel uitzendbanen zijn bedoeld voor profielen met typische diploma’s en bekwaamheidsvereisten. Ze zijn helder geformuleerd en gestructureerd”, zo lezen we in ‘Uitzendbranche groeit maar loopt tegen grenzen aan’, een studie van ABN Amro. “Het lijkt erop dat Artificial Intelligence (AI) zich kan gaan mengen in het matchingsproces tussen kandidaat en vacature. Dat zou potentieel een existentiële crisis voor de branche kunnen betekenen.”

De economen van ABN Amro wijzen er nog op dat onlinevacatures ook nog eens verrijkt kunnen worden met AI en dan gaan die ‘slimme’ vacatures’ zelf op zoek naar kandidaten via de sociale media.

AI kan niet zonder data

Je zou voor minder gaan panikeren als uitzendbedrijf. Nico Reeskens, country manager van The Adecco Group België, blijft alsnog rustig. “Artificiële intelligentie zal het beste werken als je ook over data beschikt. En uitzendbedrijven hebben die nu net massaal”, glimlacht Reeskens. “Zelfs al legt de GDPR-wetgeving het gebruik van veel historische data aan banden. Maar het klopt dat de juiste algoritmen en een goede dataset veel automatisering mogelijk maken. Daar zijn wij ook mee bezig.”

Wij zouden kunnen evolueren naar een rol als workforce manager met flexwerkers op de loonlijst die wij bijgeschoold houden doorheen een carrière."