Forum voor geëngageerd ondernemen
Naar aanleiding van de studie van Prof. De Borger deed VKW Metena daarnaast een eerste verkenning van de mogelijkheden van rekeningrijden in en rond Brussel (zie nota in bijlage). Alleen al het aanrekenen van een deel van de externe kosten (milieu, tijdsverlies, wegslijtage,…) voor het verkeer dat tijdens de ochtendspits Brussel binnenrijdt via de autosnelwegen zou per dag meer dan 450.000 euro opbrengen voor de Schatkist. Op jaarbasis komt dit neer op 90 miljoen euro aan inkomsten. Indien het systeem van rekeningrijden zou worden uitgebreid naar andere steden en trajecten dan zou de overheid (of misschien zeggen we beter ‘de Belgische overheden’) zeker kunnen rekenen op 350 miljoen euro per jaar aan extra inkomsten.
Uiteraard mogen deze inkomsten niet leiden tot een stijging van de belastingsdruk. Meer nog, om rekeningrijden maatschappelijk aanvaardbaar te maken is het absoluut noodzakelijk dat de opbrengsten verstandig gebruikt worden. Dat geldt ook voor de opbrengsten van een wegenvignet. Een loonlasten- of belastingsverlaging is daarbij uiteraard de meest aangewezen optie maar niets sluit uit om een deel van het geld te gebruiken voor het verbeteren en optimaliseren van de weginfrastructuur (Cf missing links). Het is overigens onbegrijpelijk dat het beleid vandaag heel wat quasi-kosteloze mogelijkheden om de capaciteit van onze (auto)wegen op te drijven (Cf elektronisch blokrijden, verplicht ritsen, intelligente verkeerslichten,…) gewoon links laat liggen. Heel wat van het noodzakelijk voorbereidend studie- en denkwerk hieromtrent ligt nochtans bij de Vlaamse Administratie in bureauschuiven onaangeroerd te wachten.