Match en rematch en rematch…

Auteur: 
Partner

Hoeft het nog gezegd: kennis en competenties hebben een beperkte houdbaarheid. Je kan medewerkers aan functies koppelen met een zo groot mogelijke match, maar later dringt een rematch zich op. En nadien opnieuw. Het maakt levenslang leren zo noodzakelijk. Acerta ging in debat met drie HR-directeurs over talent en competenties in een arbeidsmarkt 4.0.

Het was decennialang de aanpak van rekruteringsverantwoordelijken: een vacature uitschrijven met zo fijn mogelijk beschreven competenties en ervaringen die nodig waren om de functie uit te oefenen. Nadien groeiden medewerkers verticaal door naar een volgende functie. In de huidige arbeidsmarkt 4.0 werpt zo’n aanpak te weinig vruchten af. “Stap af van een 100% match tussen kandidaat en vacature. Zo’n kandidaat is moeilijk te vinden. Bovendien verandert de gevraagde kennis zo snel, dat die match snel niet meer klopt.”

Maakbare medewerker

Chris Wuytens, managing director van Acerta Consult, pleit op het event ‘De uitdagingen van arbeidsmarkt 4.0.’ voor de ‘maakbare medewerker’. “Rekruteer vooral op talent en attitude en leid de mensen zelf op. Geef talent alle kansen.” Zet in op match, rematch, rematch… is zijn advies. Mensen opleiden beperkt zich trouwens niet tot starters. Ook voor vijftigers is het zinvol om bij te scholen en telkens opnieuw te matchen met de veranderende functies. “In het algemeen loopt België nog erg achterop wat opleiding betreft. Bedrijven investeren heel weinig hierin.

“Rekruteer vooral op talent en attitude en leid de mensen zelf op. Geef talent alle kansen."

Is mensen rematchen altijd mogelijk, kunnen we ons afvragen? Voor Alain Florquin, HR-directeur bij CM, is de theorie niet altijd gelijk aan de praktijk. “Maar iedereen moet stappen kunnen zetten”, is zijn overtuiging. “Mensen moeten zelf verantwoordelijkheid opnemen, ze zijn de motor van hun eigen leven en werk.” Het is een visie die zijn collega HR-directeurs Kurt Van Raemdonck (Belgocontrol) en Bart Lambrechts (Carglass) onmiddellijk beamen.