“Maak een budget en begin morgen online te verkopen”

Auteur: 
Jo Cobbaut

Wie zich nog niet aan e-commerce gewaagd heeft in ons land, moet dat dringend doen. De cowboyverhalen over bol.com en Amazon ten spijt. Niet te veel nadenken en eraan beginnen is het advies van Kenny Van Paesschen.

Acht jaar geleden zette Kenny Van Paesschen bij wijze van test 200 producten op bol.com. “Nadien zijn we naar 800 gegaan en hebben we alles geautomatiseerd, weet de dubbele CEO: “Later startte ik ShopWeDo op. Ik wilde de expertise die ik opbouwde, ter beschikking stellen van andere bedrijven die e-commerce willen opstarten. Ik doe nu de logistiek van negentig bedrijven. Ik lees echt niet graag dat in België op dat gebied niets mogelijk is. Samen met andere e-commerce specialisten stoor ik me daar mateloos aan. We moeten fier zijn op ons land en onze troeven als middelpunt van Europa veel meer uitspelen en vermarkten.”

"We moeten stoppen met roepen dat we de kneusjes van de klas zijn. We moeten nu resoluut mee op de kar springen van de marktplaatsen."

Digital Native

Van Paesschen weet waarover hij spreekt. Eerst startte hij zijn eigen online winkel van gepersonaliseerde babyproducten op. Als e-commerce professional zag hij nadien de opkomst van marktplaatsen als bol.com en Amazon en zocht hij uit hoe hij daarop kon inspelen met zijn bedrijf. Vandaag passeert 25% van zijn omzet via marktplaatsen, getuigt de CEO: “We automatiseerden en integreerden alles in een dagelijkse flow en gingen samenwerken met een integrator. Die uniformiseerde ons aanbod, zodat we naar alle marktplaatsen konden. Die marktplaatsen zijn van het allergrootste belang voor onze Belgische bedrijven. Ondertussen is Amazon maar één van de vele – vaak nichemarkten — geworden. Je moet daar als ondernemer snel naartoe om ermee te leren omgaan.”

Van Paesschen ziet nog te veel bedrijven aarzelen. Dat is de reden waarom ons land een achterstand heeft opgelopen. Toch is hij enthousiast: “We zijn twee jaar de snelste groeier geweest in Europa. We moeten dus stoppen met roepen dat we de kneusjes van de klas zijn. We staan op niveau, maar moeten nu resoluut mee op de kar springen van de marktplaatsen.” De CEO merkt op dat prijs en snelheid van levering twee zeer belangrijke pijlers zijn voor succesvolle e-commerce. Daarbij wordt het belang van de reputatie steevast onderschat. “Reputatie is het belangrijkste koopargument en van doorslaggevende aard. Bol.com en Amazon leggen daar zwaar de nadruk op. Wie zijn kwaliteitsbelofte niet haalt, wordt gestraft. De normen liggen heel hoog maar zij bepalen het speelveld. Daarom moeten ondernemers zich haasten, omdat het tijd vergt om een goede reputatie op te bouwen. Wij verkopen heel veel omdat onze faam zo goed geworden is.”