Jeroen Lemaire: “Corona gaf de digitale transformatie een sterke impuls”

Auteur: 
Jo Cobbaut

Al in 2010 zag Jeroen Lemaire dat de smartphone het apparaat van de toekomst zou worden. Samen met Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere begon hij met de ontwikkeling en de bouw van mobiele apps waarvoor ze In The Pocket oprichtten. In de schoot van dat Gentse bedrijf ontwikkelde zich ook het nevenproject Showpad, een iPad-applicatie voor verkopers.

Tien jaar later is er veel veranderd. Onder leiding van Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere kwam Showpad op eigen benen te staan. Jeroen Lemaire ging alleen verder met In The Pocket dat hij ombouwde tot een digital product studio.

 


ETION: In The Pocket bestaat exact 10 jaar. Gaan jullie dat vieren?

Jeroen Lemaire: “We hadden heel concrete plannen voor een gezellige fuif met werknemers, leveranciers, klanten en ex-werknemers, maar plots kwam het coronavirus roet in het eten strooien. Noodgedwongen hebben we het over een andere boeg gegooid. Zo hebben we een filmpje gemaakt waarin we tien werknemers aan het woord laten die elk in een ander jaar bij ons begonnen zijn. Later dit jaar gaan we iedereen ook nog een cadeautje bezorgen. Een laatste belangrijk wapenfeit van onze tiende verjaardag is een strategische oefening waarbij we op een participatieve manier met onze mensen achteromkijken én vooruitblikken. Het voorbije decennium heeft In The Pocket al een lange weg afgelegd. In de beginjaren kregen nieuwkomers een bureau en begonnen ze gewoon mee te draaien. Anno 2020 is dat natuurlijk helemaal anders. Nu volgen de nieuwe medewerkers een uitgebreid introductietraject om het DNA van het bedrijf te leren kennen: welke processen zijn er, hoe delen we kennis met elkaar, wat verwachten we van onze teams enzovoort.”

“Meer dan ooit is er geld in de markt voor de financiering van jonge bedrijven en dat zorgt soms voor een pervers effect.”

ETION: 2020 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van de coronacrisis. Hoe hard werd In The Pocket geraakt?
Jeroen Lemaire: “Ik noem het een accordeoneffect met een negatieve impact op korte, maar een positieve op de wat langere termijn. Bij heel wat van onze klanten en prospecten heeft de crisis geresulteerd in besluiteloosheid. Ze wachten af en verkiezen om grote projecten uit te stellen of zelfs te schrappen. Zo heeft een klant in de Verenigde Staten een belangrijk contract stopgezet. Jammer, want ons team was er helemaal klaar voor. Het is duidelijk dat we corona dit jaar in ons omzetcijfer zullen voelen. We blijven nog wel groeien met pakweg 10 procent, maar dat is toch beduidend minder dan de verwachte 25 procent.”

ETION: En op de langere termijn?
Jeroen Lemaire: “Op de langere termijn verwachten we een positieve impact op onze business, want we stellen vast dat corona een sterke impuls heeft gegeven aan de digitale transformatie. Een eerste motor hiervoor was de lockdown. Heel wat van onze retailers, banken en andere bedrijven werden met de neus op de feiten gedrukt dat ze nog steeds onvoldoende digitaal konden omgaan met hun klanten. Intussen zijn de ogen opengegaan. Een tweede motor is wat men de oorlogsinnovatie noemt. Het verleden heeft geleerd dat oorlogssituaties de ideale voedingsbodem zijn voor innovatie. De atoombommen hadden natuurlijk niet gehoeven, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben we bijvoorbeeld de nucleaire technologie op punt gezet. Ook corona heeft bepaalde evoluties versneld. Normaal duurt het 5 tot 10 jaar om een vaccin te ontwikkelen, maar nu is het nog een kwestie van maanden voor we een vaccin tegen het coronavirus zullen hebben. Die tijdswinst is onder andere mogelijk dankzij het gebruik van nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie die helpt om resultaten beter te voorspellen. We zullen nog lang kunnen genieten van dergelijke innovaties in de gezondheidssector.”

Lees het volledige artikel in het septembernummer van Ondernemen [PDF, 5 blz., 165 kB].

Thema: