Focus op hernieuwbaarheid wordt commercieel een troef

Auteur: 
Jo Cobbaut

Bouw- en Interieurbedrijf Beneens stippelt zijn strategische visie uit aan de hand van de duurzaamheidsdoelstellingen. De zusterbedrijven zijn trendsetter in bijna energieneutraal bouwen voor particulieren, overheden en bedrijven. Ze experimenteren met product-als-dienst-oplossingen en innovatieve financieringen.

“Ik stel vast dat we nu ook opdrachten krijgen waarbij we niet de laagste prijs hebben geboden.”

“We zijn begonnen met de afvalscheiding en -verwerking in een eigen containerpark met intussen 35 verschillende afvalfracties. Daarna kwam de eigen stroomproductie en warmterecuperatie door de verbranding van het houtafval. In de toekomst willen we die restwarmte ook verkopen aan bedrijven die zich in onze buurt komen vestigen”, zegt Joeri Beneens, zaakvoerder van Beneens Bouwbedrijf.

Fractie 35

De laatste fractie die Beneens heeft toegevoegd aan zijn containerpark, zijn de versleten overalls van de medewerkers. “Niet lang geleden hebben we al onze medewerkers gevraagd of ze liever een andere kleur van werkkleding wilden dan het aloude donkerbruin. Daarvoor hebben we een bevraging georganiseerd en sindsdien hebben we gekozen voor een stijlvol donkergrijs. Die overalls bestellen we nu altijd bij de firma Havep die ons ook een eigen container bezorgt en garandeert dat het oude textiel volledig gerecycleerd zal worden. Die combinatie van inspraak van de medewerkers en milieubewustzijn past helemaal in het denken van het bedrijf”, zegt Joeri Beneens.