Estel Meyhui: innoveren in de bouwsector

Auteur: 
Jo Cobbaut

In de bouwsector zijn onder meer innovatie en digitalisering belangrijke thema’s. Het houdt ook Estel Meyhui, die vorig jaar CEO werd van Artes Group, bezig. “Digitale innovatie moet verder gaan dan apps en software ontwikkelen die de administratie verlichten. We moeten ook het productieproces, dat al honderd jaar hetzelfde is, opnieuw bekijken.”

Artes Group is actief in de algemene bouw, de burgerlijke bouwkunde, waterbouw, projectontwikkeling, technieken, restauratie en renovatie. De verschillende zusterbedrijven (Artes Depret, Artes Roegiers, Artes TWT, Artes Woudenberg, CAAAP en Van Maele) tellen 750 medewerkers, verspreid over het land. De groep focust op de iets complexere projecten, zoals de Oosterweelverbinding, de Nieuwe Dokken in Gent en het Groen Kwartier in Antwerpen. “Daarin ligt onze meerwaarde”, zegt Estel Meyhui. “Onze medewerkers verwachten dit ook: een uitdagende job op grote projecten die hen doet groeien. Onze baseline is niet voor niets Constructive People. In de bouwsector kan iedereen hetzelfde materieel aankopen, maar het zijn de medewerkers die het verschil maken, zowel op kantoor als op de werf.”

"We zijn continu innovatief in ons hr-beleid, maar we doen zaken die in lijn liggen met ons DNA."

U bent sinds mei vorig jaar CEO van Artes Group, daarvoor COO. Maar u kent het bedrijf al langer.
“Ik werk nog maar drie jaar fulltime bij Artes, maar ik ben al twaalf jaar verbonden aan de organisatie. In 2008 richtte ik het hr-consultingbedrijf Effectis op. Artes was toen een van mijn eerste klanten. Eerst deed ik rekrutering voor hen, daarna steeds meer hr en interne projecten. Voor de buitenwereld leek de stap naar de functie van COO raar, maar voor mij was het een logisch gevolg van wat ik al geruime tijd voor Artes deed.”

Kijkt u door uw hr-ervaring anders naar bepaalde zaken?
“Toch wel. Als consultant heb ik in tien jaar tijd de binnenkant van een 250-tal bedrijven gezien. Dan zie je de werkelijkheid en niet alleen de verhalen die je op een netwerkevent hoort of in de krant leest. Ik ben een van de weinigen die in verschillende bedrijven heeft gewerkt, waardoor ik heel wat ervaring, ideeën en indrukken meebreng van andere organisaties en sectoren. Mijn profiel is anders dan de rest van de directie, maar we zijn complementair.”

Hoe belangrijk zijn innovatie en digitalisering voor jullie bedrijf?
“In de bouwsector zijn dat vandaag dé thema’s. Het werd tijd, de bouwsector is volgens McKinsey-studies ongeveer de laatste sector. Zelfs de landbouwsector heeft ons voorbijgestoken. Een aantal externe factoren verplichten ons ook. Op korte termijn moeten we bijvoorbeeld kijken hoe we arbeidskrachten kunnen vinden, motiveren en correct inschakelen om ons werk te blijven doen. Het is moeilijk medewerkers te vinden die op de werf willen werken. Wij kunnen daarom niet zonder buitenlandse werkkrachten. Als we op lange termijn rendabel willen blijven, dan moeten we ons productieproces aanpassen. We werken al honderd jaar op dezelfde manier: het materieel en medewerkers brengen we op een werf samen, ze bouwen ter plaatse en gaan weer weg. Dat proces duurt lang en de veiligheid garanderen blijft een dagelijkse uitdaging. We kijken daarom meer naar methodes die het proces ter plaatse sterk inkorten, zoals prefab of houtskeletbouw. Digitalisatie zal ons daarbij zeker helpen, maar dan moeten we verder kijken dan apps, tools en software die de administratie verlichten. Belangrijker is het productieproces digitaliseren. Dat innovatief digitaal denken vergt andere skills dan bouwbedrijven vandaag gewoon zijn. Andere soorten profielen zullen een plaats in onze organisaties krijgen. Dat zijn belangrijke uitdagingen voor de komende vijf jaar.”