Digitale trein al zes jaar op kruissnelheid

Auteur: 
Jo Cobbaut

Drie jaar na de opstart van de e-commerce bleek bij Schoenen Torfs de nood hoog aan verdere digitale transformatie. Daarvoor werd in 2015 Elke Laeremans aangesteld als Chief Digital Officer.

“Wat vroeger vanuit de buik beslist werd en vanuit de kennis van markt en klant, leren we nu kennen via big data.”

Torfs startte zes jaar geleden al met een webshop. Juist op tijd volgens Elke Laeremans: “Met de komst van Zalando zagen we dat ook onze klanten online schoenen gingen kopen. We hadden een antwoord nodig en sprongen op de digitale trein. Vandaag zijn we zover dat de webshop onze traditionele winkels ondersteunt. Maar de digitale transformatie nam een steeds snellere vaart en we moesten ons verder wapenen tegen de disruptie die op ons afkwam. We hadden iemand nodig om de digitale projecten transversaal over de afdelingen heen te trekken. Zo ontstond mijn functie”.

“Mijn belangrijkste rol beperkt zich niet tot het IT-gegeven. Ik kijk naar de verkoop, de marketing, hoe een webshop werkt en hoe de dienst Aankopen daar tegen aankijkt. Over al die afdelingen heen zijn we met projecten begonnen die heel concreet ingevuld worden door een projectteam.”

Webschermen

Eén van de meest concrete verwezenlijkingen van deze aanpak zijn webschermen die in de winkels staan: “Het zijn grote schermen die onze webshop aanwezig maken in onze fysieke winkels. Belangrijkste reden is onze klant een groter aanbod bieden. We tonen dat de keuze ruimer is dan onze winkelrekken. We willen niet dat de klant naar buiten gaat met het gevoel dat hij iets niet gevonden heeft bij ons. Nu kunnen we wat de klant niet vindt in de winkel, online bestellen en de volgende dag laten afleveren. Zo beweegt de klant zich vlot tussen onze verschillende kanalen door. Dat is een heel concreet stukje digitale revolutie.”


Tijdens het ETION Forum 2018 op 17 september in Gent getuigt marketing manager Lise Conix over de digitale transformatie van Torfs Schoenen.