Dieter Homburg (La Chascona): Het kriebelde al een tijdje

Dieter Homburg nam eind 2009 samen met zijn vrouw de horecazaak van zijn vroegere baas over. De kersverse zelfstandige klinkt enthousiast. “We verdienen minder dan vroeger, maar de vrijheid en het werkplezier die we in de plaats hebben gekregen, zijn ons veel meer waard.”

In crisistijd beknibbelen veel mensen op hun budget voor café- en restaurantbezoek.
Precies nu met een horecazaak starten, lijkt dan ook niet zo’n evidente stap.

HOMBURG: “Het was in ieder geval geen stap in het onbekende. Ik ben twee jaar lang de uitbater van deze zaak geweest, dan weet je perfect wat de mogelijkheden én de moeilijkheden zijn. Het was eigenlijk de ideale leerschool. En doordat ik in de zaak heb gestaan, ken ik ook mijn klanten. Een groot deel van ons cliënteel zijn vaste klanten; ik weet wat die mensen belangrijk vinden en waarom ze naar hier komen.”

Je was gerant, je bent nu eigenaar. Hoe is dat gegaan?

HOMBURG: “Onze zaak was eigenlijk de tweede vestiging van een andere zaak. En beide zaken hadden zowat hetzelfde concept. Daar moest ik mij als gerant aan houden. Maar bij mij kriebelde het toch al een tijdje om sommige dingen anders aan te pakken, om de zaak te runnen zoals ik het zag. Ik had een paar ideeën en plannen. Kleine dingen hoor: de kaart wat aanpassen, wat kunstwerken tentoonstellen, ik restaureer meubels en ik wou die hier ook te koop aanbieden, de inrichting veranderen…Maar dat kon dus allemaal niet. Totdat mijn toenmalige baas eens liet weten dat hij zich meer wou toeleggen op die andere zaak. Dat was eind vorig jaar. Ik heb hem toen gezegd dat ik wel interesse had om de zaak over te nemen. Al kort daarna zijn we dan echt beginnen onderhandelen en we zijn er eigenlijk vrij snel uitgeraakt.”

Is de opstart ook vlot verlopen? Heb je geld moeten lenen?

HOMBURG: “We hebben de vorige zaak gesloten op 24 december en we zijn opnieuw opengegaan – onder  een nieuwe naam: La Chascona -  op 10 januari. Dus ja, dat is allemaal behoorlijk vlot verlopen. Ik heb me ook wel laten assisteren. Het papierwerk, de administratieve formaliteiten in orde brengen…dat zijn niet echt mijn favoriete bezigheden. En van mijn vrouw ook niet. We hebben er daarom voor geopteerd om een deel van die administratieve rompslomp te laten doen door het sociaal secretariaat. Dat gaat dan over zaken als het aanvragen van een btw-nummer en de inschrijving in de kruispuntbank. We hebben ook een medewerker en ook dat brengt een aantal verplichtingen en een boel administratie met zich mee. Door dat allemaal uit te besteden aan het sociaal secretariaat kan je veel tijd winnen. Akkoord, je betaalt daar wel een kleine vergoeding voor, maar je bent dan ook zeker dat het snel en goed gedaan is, dat het in orde is. En vooral: je hebt tijd om de andere dingen in orde te brengen.

We hebben voor de overname inderdaad een deel moeten lenen bij de bank, en ik kan niet zeggen dat de bank echt moeilijk heeft gedaan. Maar ook hier hadden we het voordeel dat we konden terugvallen op het verleden. We moesten niet goochelen met gissingen over de omzet.  Nee, ik kon de omzetcijfers zwart op wit laten zien. We hadden dus wel een goed dossier, vermoed ik. Wat de verzekeringen betreft hebben we de contracten van de vorige eigenaar kunnen overnemen en ook dat is zonder noemenswaardige problemen gegaan.”

Het is misschien nog wat vroeg om al een balans op te maken, maar is jullie leven drastisch veranderd?

HOMBURG: “ Ja, toch wel. De zaak loopt goed, beter dan vroeger en dat is prettig om vast te stellen. Maar voor alle duidelijkheid: we zijn niet met een eigen zaak begonnen om rijk te worden. We beseffen maar al te goed dat ons toch niet zal lukken. We zijn wel met het idee gestart dat we eindelijk zouden kunnen doen wat we graag doen. Zonder dat we binnen andermans lijntjes moeten blijven. We houden vandaag netto minder over dan vroeger, maar we kunnen er goed mee rond komen. En de vrijheid en het werkplezier dat we in de plaats hebben gekregen, dat is ons veel meer waard. We hebben voor een deel van onze hobby’s ons werk kunnen maken. Ik denk dat als je dat kunt zeggen, dat je dan een gelukkige mens bent. We merken trouwens ook dat onze klanten het appreciëren dat we daar met onze volle goesting staan en daardoor ook betere kwaliteit leveren.”