"Denk als een start-up met een plus"

Auteur: 
Jo Cobbaut

Ondernemers kunnen niet langer beweren dat de digitalisering niet zo’n vaart zal lopen. Het is nog niet te laat om te reageren, maar de tijd dringt. Peter Van Hoecke en Rik Vera zijn het er roerend over eens. De eerste integreert de digitalisering reeds jarenlang in zijn dagelijkse praktijk, de tweede schreef er een boek over.

Aanpassen om te blijven voortbestaan

Peter Van Hoecke is CEO van de gelijknamige expert in meubelbeslag. Reeds jaren stelt hij elk jaar opnieuw de vraag wat nodig is voor zijn bedrijf om binnen de drie jaar nog te bestaan: “Ons hoogste doel is het voortbestaan van onze onderneming te garanderen over de generaties heen. Daarvoor moeten we groeien. Stilstaan is onvoldoende. Daarbij willen we onze mensen op een hoger ambitieniveau tillen. Als marktleider moeten we dus wel op zoek naar alternatieven. Dat we het in het verleden goed hebben gedaan, mag niet tot competentieblindheid leiden. We zien dan ook al lang de digitale tsunami op ons afkomen. We mogen niet de fout maken te denken dat de meubelfabrikant die bij ons koopt, dat eeuwig zal blijven doen als we ons niet aanpassen aan de bedreigingen die we op ons zien afkomen.”

“Je kan steeds als een feniks uit je as herrijzen en jezelf heruitvinden voor het te laat is.”

Met het bovenstaande als wetenschap moet Van Hoecke dit jaar nieuwe projecten, diensten en producten ontwikkelen, digitale zaken op kop. “We gaan e-commerce omgevingen opzetten voor onze klanten. Maar we zullen steeds human to human blijven. Geen chatbots maar echte mensen zullen met de klant praten. We kiezen voor waarachtig menselijk contact in onze support. We hebben daarvoor 260 menselijke breinen in huis. We zijn groot, maar werken vandaag ook al met corporate start-ups. We zonderen mensen af om met nieuwe ideeën te komen. Die krijgen daarvoor aparte budgetten. Zo zoeken we steeds naar het nieuwe. We kijken goed uit, nemen datgene over wat op onze wereld van toepassing is en proberen het te verbeteren. Het is nooit te laat voor ondernemers om deze aanpak te volgen. Je kan steeds als een feniks uit je as herrijzen en jezelf heruitvinden voor het te laat is.”

Voorspelbaarheid

Dat technologie de wereld continu blijft transformeren, is ook opinieleider Rik Vera niet ontgaan. Hij schreef er een boek over. Met ‘Managers, The Day After Tomorrow’ wil hij managers en bedrijfsleiders een houvast bieden bij wat hij noemt “het einde van de voorspelbaarheid”.

Rik Vera gelooft in vooruitgang. Volgens hem is de mensheid er steeds in geslaagd technologie ten goede te gebruiken. “Managers kunnen dus twee dingen doen: zich afkeren en het nieuwe ontkennen, of het omarmen. Maar ze moeten weten dat we ons op een kantelmoment bevinden. Er zijn opportuniteiten die voor het grijpen liggen. Dat is geleden van de Kleine IJstijd, toen de landbouwmaatschappij werd omgetoverd tot een handelsmaatschappij en de havens van Rotterdam en Amsterdam op de kaart werden gezet. Daar ontstond de Oost-Indische Compagnie, die — omgezet naar huidige rijkdom — veel meer waard was dan Google, Amazon en Alibaba samen. Wie toen klaagde over de verande-ring en vasthield aan het vertrouwde, ging mee ten onder.”

"Managers moeten weten dat we ons op een kantelmoment bevinden."

Vera waarschuwt zijn klanten al jaren: “Er komen gigantische opportuniteiten. CEO’s moeten niet klagen dat ze de nieuwe technologie niet hebben zien aankomen. In ons land dacht men lang na 2010 nog steeds dat Belgen nooit online zouden aankopen, terwijl de Nederlanders er al in 1999 bij waren om op e-commerce over te gaan. Het is niet fair nu nog te zeggen dat we de nieuwe golven niet hebben zien aankomen. Als Google en Amazon morgen beginnen te bankieren, hebben onze banken een probleem. De automobielsector schreeuwt moord en brand dat het nieuwe autosalon geen succes is. Terwijl ik ze al tien jaar vertel dat de verbrandingsmotor compleet achterhaald is. In steden zie je jonge mensen die geen wagen meer willen en zich richten tot de deeleconomie om zich te verplaatsen.”