De gendergelijkheid voorbij

Opinie van Erwin Ollivier (Ondernemen, september 2018)

In het debat van genderdiversiteit heb ik steeds het standpunt ingenomen van genderauthenticiteit. Het discours van gendergelijkheid vertrekt van een bedrijfswereld die openstaat voor vrouwen. We vergeten dat die wereld gebouwd is rond mannen. Vrouwen moeten zich per definitie aanpassen aan het mannenmodel om succesvol te zijn in hun onderneming.

In bedrijven krijg je dan succesvolle vrouwen die een mannelijk profiel vertonen. Dan ontstaat wel variatie in gender, maar niet in profiel. Vrouwen die zichzelf willen blijven, berusten na een tijdje in hun lot of geraken gefrustreerd. Het valt me op hoeveel jonge vrouwen zelfstandig een eigen bedrijf opstarten. Ze vinden in een grote traditionele bedrijfsstructuur niet het juiste antwoord. Dat is een teken aan de wand. Bedrijven moeten zich heruitvinden. Niet gemakkelijk, want hier hebben veel klassiek gevormde bedrijfsleiders en managers een blinde vlek.

Opdracht

Ondernemingen dienen een cultuur op te bouwen die mannen en vrouwen toelaat zichzelf te zijn. Daarvoor moeten ze beiden dezelfde kansen krijgen, met respect voor hun eigen profiel. Dat klinkt mysterieus en een tikkeltje wollig. Het gaat echter over het verschil in functioneren. Wanneer bij een vacature een man en een vrouw voor tachtig percent aan de profieleisen voldoen, zal de man solliciteren. Hij focust zich op de tachtig. De vrouw zal niet reageren omdat ze vreest niet aan de profieleisen te voldoen. Mannen zijn ook beter in het zich profileren. Ze kiezen voor projecten waarbij ze visibiliteit krijgen. Talentrijke vrouwen blijven onder de radar. We moeten hen vaak zelf overtuigen om een bepaalde rol op te nemen. Een bedrijf moet zich daar bewust van zijn, zodat iedereen de kans krijgt om te scoren.

"Mensen kunnen regelmatig hun kinderen checken en samen eten op de middag."

Bij Athlon gaan we reeds ver in het gelijk behandelen van beide geslachten. Belangrijke meetings vinden plaats tussen 9.30 en 16 uur. Dat laat moeders én vaders toe hun rol als ouder te spelen. Ouderschapsverlof wordt hier door beide ouders opgenomen zonder dat dit ten koste van de carrière gaat. Als er iets onverwacht gebeurt met je kind, dan verlaat je gewoon je werk. Deze zomer zorgden we voor het eerst zelf voor kinderopvang. Werknemers mogen een half dagje bijspringen. Als ze dat doen, worden ze gewoon doorbetaald. Mensen kunnen regelmatig hun kinderen checken en samen eten op de middag. Niemand moet toveren om ze op tijd weer op te pikken.

War for talent

Ik doe dit niet puur om een wereldverbeteraar te zijn. Als vader en zaakvoerder wil ik oplossingen aanbrengen. Onze mensen vormen de waardevolste schakel van het bedrijf. Dergelijke maatregelen leiden tot waardering en loyaliteit. In de huidige oorlog om het talent zien we dat sollicitanten aangetrokken worden door onze cultuur en omgangsvorm.

Erwin Ollivier is managing director bij Athlon Car Lease en een wat atypisch bedrijfsleider. Hij probeert op een andere manier naar de realiteit te kijken. Niet alleen het bedrijfsresultaat is belangrijk, maar ook hoe dat gerealiseerd wordt. Hij wil op maatschappelijke uitdagingen een antwoord bieden via de organisatie van het bedrijf.