Collectieve winstdeelname als strategische verloningscomponent

Auteur: 
Jo Cobbaut

De regering-Michel riep in het Zomerakkoord een nieuwe winstpremie in het leven. Het hoofddoel is winstdeelname en dat spreekt Randstad wel aan.

Luc Steensels is directeur Comp & Ben bij Randstad. Hij ziet het nieuwe vehikel — dat nog niet helemaal gekend is — als een verbetering van het systeem dat hij vroeger al introduceerde in zijn bedrijf: “We waren in 2005 één van de weinigen die gebruik gemaakt hebben van het stelsel van winstparticipatie. De bruto-netto ratio was heel interessant voor de werknemers. Het systeem was toen niet gemakkelijk om in te voeren. Maar het verdient zeker een tweede kans als het gebruiksvriendelijk wordt. Met de hoge fiscaliteit en de sociale zekerheid die ons land kenmerkt, zijn meerdere werkgevers naar zoiets op zoek.”

“We geloven dat het resultaat de som is van de inspanningen van iedereen.”

Randstad heeft van nature uit een focus op de beloning van het team als het over variabel gaat. Steensels: “Ook al willen heel wat bedrijven verregaand individualiseren, wij blijven geloven in sterke teams, grote focus op crossselling en inzetten op complementariteit van verschillende gedreven werknemers met een gemeenschappelijk doel. We geloven dat het resultaat de som is van de inspanningen van iedereen. Daarom is er in onze variabele looncomponent steeds een belangrijke ruimte voor groepsbonussen. Dat neemt niet weg dat we ook aan het individu denken. Ondertussen zijn we op de trein van de cao 90 gesprongen. De systematiek is gebruiksvriendelijk en we passen die nog steeds toe in overleg met de vakbonden.”