Carole Lamarque: “Wat je zegt, heeft impact op het bedrijf”

Auteur: 
Jo Cobbaut

Als marketingexperte zetelt Carole Lamarque sinds twee jaar in de raad van bestuur van Havenbedrijf Antwerpen. Ze geeft er haar inzichten over onder meer innovatieve marketing en technologische veranderingen. Lamarque ziet vijf trends waar raden van bestuur rekening mee moeten houden.

Verrast. Geen ander woord beschrijft beter het gevoel van Carole Lamarque toen ze twee jaar geleden de vraag kreeg om in de raad van bestuur van Havenbedrijf Antwerpen te zetelen. Als oprichter van Duval Union Innovative Marketing geeft ze er advies op het vlak van innovatieve marketing en digitalisering. Ik was aangenaam verrast dat er plaats was voor mijn skills en een oprechte interesse in mijn innovatieve blik op de zaken.

Innovatie en digitalisering zijn themas waarmee de haven de komende jaren rekening zal moeten houden. De haven is een ons-kent-ons-wereldje, maar de deuren staan niet echt open voor de jongere generatie. Sommige bedrijven geven al het goede voorbeeld, maar de meeste organisaties moeten de digitalisering nog omarmen. Dat is een van de manieren om het talent van de huidige generatie aan te trekken. Die openheid voor innovatie mis ik soms. Het hoeft daarom niet altijd per se technologische vernieuwing te zijn. Het gaat meer over het moderne eigentijdse managementdenken de Silicon Valley way of thinking waardoor je anders naar investeringen kijkt.

Het vergde enige tijd om haar de havensector eigen te maken, geeft Carole Lamarque toe. De voorbije jaren werkte ze vooral in de telecomsector, onder meer bij Proximus en Telenet. Sommige leden van de raad van bestuur hebben een bagage van dertig jaar ervaring in de haven. Vaak is het ook nog generatieoverschrijdend. Hun ouders werkten eveneens in de haven, ze zijn er dus mee opgegroeid. Omdat ze haar mandaat als bestuurslid goed wil uitvoeren, ontmoette ze in een jaar tijd dertig grote spelers in de haven voor een diepgaand interview. Dan pas merk je met hoeveel passie zij hun job uitoefenen. Zij kennen hun bedrijf en de sector beter dan ik. In ruil gaf ik hen mijn frisse blik. De sector nog beter leren kennen is daarna een kwestie van tijd. Dat proces kun je niet versnellen.

Geen gewone vergadering

Carole Lamarque komt niet alleen uit een andere sector, maar is ook van een jongere generatie. Dan heb je al snel het gevoel dat je een handicap hebt, zoals bij golf, maar uiteindelijk valt dat wel mee. Want al snel zie je gelijkenissen met andere sectoren. Wat je daar geleerd hebt, kun je sectoroverschrijdend toepassen.

“Een raad van bestuur is geen gewone vergadering. Wat je zegt, heeft impact. En dat is fijn.”

Het initiele gebrek aan ervaring in de haven weerhield haar niet om haar mening te uiten. Ik ben van nature extravert, maar in het begin was ik onder de indruk van het talent dat rond de tafel zat en zweeg ik in alle talen, vertelt Carole Lamarque. In de wandelgangen voerde ik wel gesprekken. Maar ik kreeg al snel te horen dat ik dit beter tijdens de raad van bestuur kon doen. Wat ik nu ook altijd doe. Toch kun je maar beter geen flapuit zijn. Je moet rekening houden met de implicaties van je opmerkingen, want die zijn er. Een raad van bestuur is geen gewone vergadering. Wat je zegt, heeft impact. En dat is fijn.