Carine Drumont: "Ik spendeer 70% van mijn tijd aan mijn medewerkers"

Auteur: 
Jo Cobbaut

Carine Drumont inspireerde zich niet op boeken of cursussen over leiderschap toen ze algemeen directeur werd bij Algemene Bouw Maes. Ze stond ineens voor de opdracht een bedrijf te leiden en doet dat op haar eigen manier.
 
Vijf jaar geleden ging het niet goed met Algemene Bouw Maes in Gent. De cijfers waren niet om over naar huis te schrijven en de sfeer liet te wensen over. Bovendien werd de algemeen directeur ziek. Carine Drumont — toen net drie jaar in dienst — werd aangezocht om de nieuwe algemeen directeur te worden. Van de ene dag op de andere leidde ze het bedrijf: “Ineens was er een vacature voor een functie die ik nooit geambieerd heb. Ik rolde er dus in. Voordeel was dat ik mijn team goed kende en dat de Raad van Bestuur mij steunde. Maar het ging hier absoluut niet goed. Sommige projecten waren niet in orde en er was geen hecht, samenwerkend team.”

“Ik geniet meer van de vele mooie menselijke momenten dan van een mooi cijferrapport op de raad van bestuur.”

De nieuwe leider vroeg zich meteen af of iedereen wel op de juiste plaats zat. Ze kende het bedrijf, de filosofie en de mensen immers van nabij en had er haar eigen mening over: “Ik wist welk vlees ik in de kuip had. Een aantal mensen zat niet op de juiste plaats. In een deel van hen zat meer, terwijl sommigen niet goed werkten of overschat werden. Ik heb toen een aantal technisch competente medewerkers afgedankt, puur omdat ze niet de juiste mentaliteit hadden. Onze waarden zijn kwaliteit, openheid, engagement, respect en samenwerking. Die primeren bij ons.”

Menselijk kapitaal

Carine Drumont laat meteen optekenen dat de manier van werken en van omgaan met de anderen voor haar veel belangrijker zijn dan het pure resultaat en de naakte cijfers. “Het gehele plaatje moet kloppen en onze sterkte vijf jaar later is het team en de sfeer die er heerst. Dat zegt iedereen die hier komt. De mensen vormen een front naar de buitenwereld en dat schept vertrouwen. Dat voelt de klant, die wij ontzorgen met onze dienstverlening. Mijn grootste kapitaal is mijn team van medewerkers en ik meen dat heel oprecht. Dat respect moet echt zijn want je fopt je mensen, je klanten en je partners niet. We kijken bij alles hoe we de problemen samen kunnen oplossen en foutjes zetten we recht zonder er een persoonlijke afrekening van te maken.”

Thema: