Naar een langetermijnrelatie met klanten én leveranciers

Auteur: 
Jo Cobbaut

Het jaar 2015 was er eentje dat Joke Vandepitte niet snel zal vergeten. Net op het moment dat ze samen met haar man Dieter Sanders werd klaargestoomd om de leiding van Pittman Seafoods over te nemen, kwam de Zeebrugse specialist in diepvriesvis in zwaar weer terecht. Het duo slaagde erin om het tij te keren, waardoor het bedrijf sinds kort weer in rustiger vaarwater is terechtgekomen.

ETION: Hoe heeft u op de crisis gereageerd?

Joke Vandepitte: “Eerst hebben we enkele kleine ingrepen doorgevoerd, maar al snel bleek dat die niet voldoende waren. Uiteindelijk hebben we noodgedwongen gekozen voor een groot actieplan waarbij we een grondige screening van al onze departementen hebben gedaan. We kwamen onder andere tot de vaststelling dat we enkele grote contracten in portefeuille hadden die nauwelijks iets opbrachten. Sindsdien focussen we veel meer op de marge. Ook de verkooporganisatie zelf hebben we aangepakt. We hebben onze interne verkoopmensen een grotere verantwoordelijkheid gegeven. Zij moeten niet alleen onze klanten ontzorgen, ze moeten hen ook proactief benaderen met nieuwe voorstellen en opportuniteiten.”

"Na jaren van voorspoedige groei kregen we in 2005 plots alle plagen van Egypte over onze hoofden heen."

ETION: De wereld is een dorp geworden. Hoe moeilijk is het om als Vlaamse kmo te opereren in een wereld van internationale mastodonten? Hoe maakt u het verschil?

Joke Vandepitte: “De concurrentie is de laatste jaren zeker harder geworden. De viswereld is een transparante markt waardoor iedereen de prijs kent. Het aanbod is beperkt terwijl nieuwe markten zich openen. Zo groeit de visconsumptie in China pijlsnel en dat mist zijn effect niet op de prijszetting. Het verschil moet dus op andere manieren gemaakt worden zoals op het vlak van kwaliteit, duurzaamheid en leveringsbetrouwbaarheid. Wij streven naar een langetermijnrelatie met zowel leveranciers als klanten om zo de continuïteit te blijven garanderen. In een markt waarin de vraag vaak groter is dan het aanbod is dat een flinke troef.”

Lees het volledige artikel in het juninummer van Ondernemen, [PDF, 4 blz., 161 kB].