Egon Gevaert

Jonge ondernemer Egon Gevaert

Het ondernemerschap uitte zich wel erg vroeg bij Egon Gevaert. Op zesjarige leeftijd verkocht hij eieren van zijn eigen kippen. Tegelijk experimenteerde hij met programma’s als Word en Excel op de computer die hij van Sinterklaas had gekregen.

Programmeertalent

Zijn programmeervaardigheden ontwikkelde hij snel. Op zijn vijftiende had hij zijn eerste klant, een lokale soepbar waarvoor hij een website maakte. “Dat was meer een hobby, maar ik leerde toen wel al iets van het ondernemerschap kennen.” Pas op zijn achttiende kon hij wettelijk een bedrijf oprichten. Hij deed alles alleen, van het ontwikkelen tot het design. “Ik heb enkele jaren informatica aan de universiteit gestudeerd, maar heb die studie niet afgerond. Toen ik in mijn tweede jaar zat, had ik al een team dat voor het bedrijf programmeerwerk deed.”

De evolutie van programmeur naar manager is voor hem de grootste verandering, geeft Egon Gevaert toe. “Ik begon steeds meer interesse te krijgen in alle aspecten van ondernemen: communicatie, juridische zaken, financiële planning en netwerken. Een van mijn belangrijkste ondernemerslessen is dat je gewoon moet proberen. Soms moet je tegen de muur lopen om vooruit te komen, in plaats van alles alleen in theorie te leren.”

Soms moet je tegen de muur lopen om vooruit te komen, in plaats van alles alleen in theorie te leren.

Poule van freelancers

Egons eerste bedrijf is Storything, dat geen websites met standaardsjablonen creëert, maar wel met een verhalend karakter. “Dit is waar ik mijn meeste energie in stop. Bij de andere ondernemingen zit ik in het bestuur.”

Zijn tweede bedrijf, Zoomers, richtte hij op in augustus 2021. De start-up zet jonge mensen in, zowel studenten als free­lancers, voor bedrijven die bijvoorbeeld een TikTok-campagne nodig hebben. Ze helpen vooral ondernemingen die nog geen eigen marketingteam hebben en fungeren zo als een verlengstuk van de oprichters. “Dit creëert een win-winsituatie: het is kosteneffectief voor bedrijven en het biedt de studenten een opstap om zelf freelancer te worden of een job uit te oefenen in hun studierichting en waardevolle ervaring op te doen. En het staat ook goed op hun cv. Dat maatschappelijke aspect vinden we belangrijk.”

Lees het volledige artikel in het decembernummer van Ondernemen.