illustratie: robot en mens met een puzzelstuk

AI inzetten als slimme assistent

Dat blijkt uit een bevraging van Acerta. Acht op tien van de bevraagde topmensen gaan ervan uit dat ze het werk in de toekomst met evenveel mensen aankunnen. 4% verwacht dat hun personeelsbestand zelfs zal groeien. Slechts 14% meent dat AI tot een krimp in het aantal werknemers zal leiden.

Jobinhoud

Hannelore Van Meldert, director talent acquisition & orientation bij Acerta Consult, ziet vooral evolutie op het vlak van jobinhoud. “We gaan naar een andere invulling van bestaande jobs. Werknemers zullen zich moeten omscholen. De technische profielen zullen wellicht moeten leren om de tools te bouwen en te begrijpen, de anderen om de AI-resultaten te begrijpen en in te zetten als een slimme assistent. Het aantal administratieve jobs zal afnemen, terwijl de technologische steeds meer gevraagd worden.”

Voor de interpretatie van slimme analyses uit systemen, hebben we ook slimme hoofden nodig.

Niet voldoende mee bezig

Een kleine helft van de respondenten beseft dat hun werknemers door aanpassingen zullen moeten, maar 56% zegt daar nog niet mee bezig te zijn. Acerta roept op de impact van AI niet te onderschatten: “Bedrijven moeten het op de agenda van hun strategisch management plaatsen. Ze moeten de gevolgen voor hun organisatie zien en hun mensen — desnoods met trial en error — opleiden in het AI-domein.”

Hannelore geeft een voorbeeld: informatie uit een chatbot moet je heel goed inschatten. “Wie de resultaten gebruikt, moet weten dat de meeste systemen rekening houden met historische data en dus oplossingen kunnen aanbieden die gebaseerd zijn op dat verleden, wat tot ‘ruis’ of bias kan leiden.” Het is van groot belang dat medewerkers weten hoe ze data moeten interpreteren. “Weet echter dat er evengoed AI-modellen bestaan, die juist die bias uit je systeem halen.”

Lees het volledige artikel in het decembernummer van Ondernemen.